Jak szkolenia pracowników wpływają na rozwój firmy?

Szkolenia pracowników i rozwój firmy.

Fundamentem prężnie działającego przedsiębiorstwa są jego pracownicy, którzy wraz ze swoimi  umiejętnościami przyczyniają się do sukcesu marki na rynku. Tę zależność powinna dostrzegać kadra kierownicza oraz menadżerowie odpowiedzialni za efektywność swoich zespołów. Szkolenia pracowników pozwalają na poznawanie przez nich nowych metod wykonywania zadań, które następnie wykorzystają w firmie, a także pozwalają na łączenie dotychczas opanowanej wiedzy z nowo nabytą, co daje efekt w postaci niczym nieskrępowanej kreatywności, łączeniu wątków i kolejnych ideach udoskonalania procesu pracy.

Rozwijając kompetencje pracownicze nabywamy też wiedzę o nowych technologiach, dzięki którym nasza marka nie tylko może wciąż konkurować z innymi na dotychczas osiągalnym poziomie, ale również zyskać znaczną przewagę nad konkurencją, zaś jednostkowo zapobiegać frustracji pracownika spowodowanej lukami w wiedzy. Każde szkolenie opiera się na doskonaleniu lub nabyciu umiejętności przydatnych na konkretnym stanowisku, odbywa się w konkretnym zakresie i celu, zgodnie z planem.

Szkolenia IT

Przykładem takiego szkolenia może być trening w branży IT prowadzony przez doświadczonych instruktorów – kursy dotyczące pojedynczych programów biurowych, czy graficznych, jak również w szerszym zakresie, obejmujących wiele zastosowań języka programowania takiego jak PHP, od strony praktycznej. Nie tylko ta dziedzina jest rozwijana w ramach doszkalania.

Nauka nowych języków

Szczególnie popularnym celem szkoleniowym jest również opanowanie nowego języka, na przykład któregoś z języków azjatyckich, gdyż tamtejsi inwestorzy coraz częściej zjawiają się w regionach Europy środkowej i są gotowi właśnie tutaj ulokować kapitał. To od nas zależy w jakiej atmosferze przebiegnie ewentualne spotkanie i to, czy zapadniemy w pamięć rozmówcom. Im lepiej przygotujemy się do rozmowy, okażemy wzajemne zaangażowanie, właśnie poprzez naukę ich rodzimych zwrotów, tym lepiej zostaniemy odebrani. Taka współpraca międzynarodowa może przynieść wiele owocnych korzyści, także w perspektywie długofalowej.

Firma szkoleniowa

Wybierając dostawcę szkolenia dla swojej kadry nie warto kierować się wyłącznie kwotą, jaką przyjdzie nam za nie zapłacić, stawiajmy na efektywność. Wskazane jest  zasięgnięcie opinii, na przykład tej krążącej w sieci. Wielu uczestników kursów otwarcie dzieli się tam informacjami o programie, przebiegu zajęć i jego efektach. Poziom kursu powinien być odpowiedni do celu, który chcemy osiągnąć, jego program będzie się różnił w zależności od wstępnych umiejętności jego odbiorców. Świetnym pomysłem mogłoby się okazać przeprowadzenie wśród  swoich pracowników krótkiej, anonimowej ankiety, w której mieliby okazję przyznać jaki jest ich rzeczywisty poziom zaawansowania w danym zagadnieniu i jakie tematy chcieliby poruszyć połączona z dogłębną analizą efektów wykonywanej przez nich pracy.

Trenerzy na szkoleniach

Trenerzy kompetencji często są pasjonatami – profesjonalistami,  a przy tym osobami kontaktowymi, zdolnymi do weryfikacji wiedzy swoich słuchaczy. Nowinki w branży w której praktycznie działają nie są dla nich rzeczą obcą, dlatego szkoleniowcy dzielą się swoją wiedzą w sposób przystępny dla każdego, dopasowując styl przekazu do odbiorców z którymi pracują. Szkolenia mogą mieć miejsce w wielu lokalizacjach, w postaci chwil spędzonych w siedzibie firmy możemy zapobiegać dezorganizacji działalności firmy na skutek chwilowych braków kadry, mamy możliwość przeszkolenia większej ilości zatrudnionych, kosztem ich zmniejszonego skupienia i koncentracji na niedopełnionych w firmie obowiązkach, zaś decydując się na formę wyjazdową zmniejszymy odczuwanie presji na pracowniku, a w malowniczo położonej miejscowości może on sobie pozwolić na pozbycie się napięcia po godzinach spędzonych na intensywnej nauce.

Rozwój osobisty

Moda na rozwój osobisty, w tym rozwój pracowników przedsiębiorstw przyszła do naszego kraju ze Stanów Zjednoczonych. To na przykładzie tego państwa możemy opierać założenie o pozytywnym wpływie inwestowania w pracownika na ożywienie gospodarcze. Wkroczenie do naszego kraju zachodnich przedsiębiorstw i  poszerzenie dostępności szkoleń za sprawą Funduszy Europejskich przyniosło ze sobą niesłabnący trend na progres, który został uznany za integralną część pracy. Kompetentny pracownik jest gwarantem oszczędności czasu poprzez dobre decyzje –  zmniejszona ilość poprawek, większa samodzielność procentują mniejszą koniecznością kontroli pracy przez przełożonych.

Zajęcia w grupach

Zajęcia w grupie szkoleniowej mogą być okazją do zintegrowania załogi, polepszenia ich sposobu na współpracę i rozwinięcia poczucia przynależności do zespołu. Różnorodność tematyki szkoleń dostępnych na rynku powoduje, że każdy pracownik znajdzie w ofercie coś, co go zainteresuje i pozwoli mu rozwijać swoje pasje, a nawet odkryje nieznane dotąd predyspozycje, które zmotywują go do działania w kierunku pogłębienia wiedzy w tym temacie na dużą skalę.

Zmiana otoczenia

Szkolenia pracowników to także świetny sposób na zmotywowanie osób ogarniętych monotonią, działających zgodnie z utartymi schematami – może być to czas na zetknięcie z nową technologią, uzupełnienia brakujących kwalifikacji, moment odpowiedzi na pytania, które wstyd jest zadawać, chwila oderwania od rutyny, czy czas na inspirację poprzez zastosowanie prostych bodźców do działania.

Rywalizacja

Nowe kompetencje w połączeniu z pozytywną atmosferą mogą też budzić zdrową rywalizację, w której konstruktywna wymiana zdań zapoczątkuje pomocną burzę mózgów i zadziała ożywiająco na cały zespół. Ważnym jest, by współzawodnictwo kojarzyło się z czymś pożytecznym, co daje satysfakcję i radość, bez zgrzytów i niewyjaśnionych spraw, dzięki czemu unikniemy szybkiego wypalenia zawodowego kadry. Wielu pracodawców prześladuje myśl o odejściu pracownika, w którego rozwój zainwestowano.  Wątpliwości rozwieje fakt, iż w procesie rekrutacji jedną z głównych przyczyn zmiany pracy kandydat wymienia brak możliwości rozwoju, ponieważ łaknie wiedzy, a nie ma szans na poszerzenie horyzontów, zmianę perspektywy.

Docenienie pracownika

Osoby, w których rozwój inwestujemy czują się częścią zespołu, wzrasta ich wrażenie bycia docenianym, odczuwają  psychiczny komfort wynikający z uzupełnienia braków i podbudowania pewności siebie. Pracownik silniej zaangażowany ma statystycznie niskie prawdopodobieństwo odejścia z takiego miejsca pracy. Warto podkreślić, że niektórzy mogą odbierać okres szkolenia nawet jako swoistą nagrodę, która zatrzyma pracownika w firmie, ponieważ efektem jest zwiększenie zaangażowania i efektywności, czy poczucie zobowiązana do odwdzięczenia się lojalnością wobec swojego pracodawcy.

Szkolenie w niewielkim przedsiębiorstwie

Szkolenia pracownicze są także kluczem w przypadku niewielkiego przedsiębiorstwa, gdzie szersze kompetencje każdego sprawdzonego pracownika to mniejsza potrzeba zatrudniania kolejnych osób, niezaznajomionych z zasadami  firmy, na których wdrożenie przeznaczylibyśmy mnóstwo cennego czasu i pieniędzy. Dla zespołu czas po szkoleniach będzie treningiem współpracy, w którym nowe idee zaprocentują wzmożoną wymianą wiedzy. Pracownicy o różnych rozwiniętych umiejętnościach wymienią się nimi i w przypadku trudności z realizacją zadania łatwiej znajdą jego rozwiązanie w sposób samodzielny, zaś w ekstremalnych przypadkach będą wiedzieli, do kogo zwrócić się z problemem.

Pozycja na rynku

Edukacja pracowników pomoże w walce o pozycję na rynku, jeśli jako liderzy pragniemy utrzymać się na podium w swojej branży i nie zamierzamy bezczynnie patrzeć, gdy konkurencja z sukcesem wdraża nowe rozwiązania. Wielu wartościowych z perspektywy firmy klientów, w wyborze usługodawcy kieruje się nie tylko czasem, w którym dana marka istnieje na rynku, czy liczbą zleceń, ale także posiadanymi certyfikatami i uprawnieniami, które otwierają naszego klienta na większe możliwości i sprawiają, że nasza wiarygodność wzrasta. Z punktu widzenia pracodawcy także rosną wymagania. W czasie rekrutacji na dane stanowisko zależy nam, by kandydat nie tylko wykazywał predyspozycje do wykonywania danego zawodu, był wykształcony kierunkowo ale także by udowodnił  swoją otwartość na przyszłą wiedzę, był osobą elastyczną, dostosowującą się do panujących warunków, na co odpowiedzią okazują się być dokumenty potwierdzające udział w licznych szkoleniach. Możliwości jakie daje nam rozwój zarówno jednostek, jak i całości zespołu są nieograniczone.

Rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa, ekspansywne działania nastawione na zdobywanie nowych rynków, czy zupełna zmiana profilu firmy okaże się dużo prostsza, jeśli przygotujemy na ten moment swoich pracowników. Zamiast poświęcać czas i fundusze na poszukiwanie specjalistów, możemy sprawić, że to osoby spod skrzydeł naszej firmy staną się mistrzami w swoim fachu. Tacy liderzy zdeklasują konkurencję, konsekwentnie przeprowadzą przez trudności również swoich współpracowników, członków zespołu i doprowadzą do sukcesu także markę pod którą działają. Co warto podkreślić, zasada ta działa również w przypadku, gdy przegapiliśmy najodpowiedniejszy moment na zmiany i jesteśmy pewni porażki – nie wszystko jest jeszcze stracone,  wciąż możemy podejmować walkę z przeciwnościami poprzez doskonalenie tego, co już posiadamy.

 

Rekomendowana firma szkoleniowa i partner wpisu: IT School – Szkoła informatyki

Możesz również polubić…